Rubrieken

maandag 13 januari 2014

Denk na voordat je iets doet

Het verhaal van…

Maandag! Tijd voor een nieuw verhaal. Vandaag is het de beurt aan Bartje. Hij is in de bloei van zijn leven en zeer ambitieus. Bepaalde keuzes hebben hem gebracht tot waar hij nu staat. ''Mijn werk is iets waar ik veel van heb geleerd'', aldus Bartje.

Bart begon zijn carrière als taxichauffeur. Toch wilde hij na een tijdje iets anders. Binnen de taxibranche stapte hij over naar speciaal taxivervoer voor kinderen, mensen met een handicap en mensen die ernstig ziek zijn. Bart: ‘’Ooit was er een man, waar ik een jaar lang vaste chauffeur van was, die vertelde dat dit de laatste rit was. Na de behandeling van die dag, had hij nog een dag te leven. Dat is heftig.’’

Bart haalde veel voldoening uit zijn werk. Mensen zaten (naar eigen zeggen) lekkerder in hun vel nadat ze een stukje met hem hadden gereden. Hij probeert hen op te beuren en een hart onder de riem te steken. Het werk was leuk, maar hij wilde meer. Op advies, zocht hij verder.

Op dit moment is Bart chauffeur huisarts / huisartsbegeleider. ''Veel patiënten die ik nu heb, waren vroeger klanten van me'', zegt hij met een glimlach. Mijn werk is mooi. In de meeste gevallen wordt, samen met de dienstdoende dokter, een oplossing gevonden voor een probleem. Ieder bezoek is anders en elke werkdag is een nieuwe uitdaging. Minder leuk aan het werk zijn de rare reacties die je kunt krijgen. Soms zijn mensen boos of agressief. ''Tegenwoordig ben ik voorbereid op geweld'', zegt Bart.

Niemand vraagt niet om geweld. Denk na voordat je een broeder of verpleger in elkaar trapt of dood slaat. Deze mensen zijn er om je te helpen en voeren hun werk met passie uit. En als een ander het doet, hoef jij het nog niet te doen. Jij bent verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt.


Heb jij ook een opmerkelijke, rare, spontane, domme of gekke keuze gemaakt? En wil je jouw verhaal delen? Stuur een berichtje naar bootjestevens@hotmail.com en misschien staat jouw verhaal hier volgende week! Pssst… Het verhaal schrijf ik. Je hoeft me enkel wat input aan te leveren. 

3 opmerkingen: